دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
آخرين مطالب
لينک دوستان
>
لوگوي همسنگران
طراح قالب

مجتبی طحان روزنامه‌نگار

می‌گویند وقتی خدا برای تو خیر بخواهد، گشایش کار دیگران را در دستان تو می‌اندازد. این جمله، عقیده راستین بسیاری از کسانی است که در جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کنند و باورشان با بشردوستی بارور شده است. کسانی که در روستاهای صعب‌العبور و دورافتاده برای خدمت رفته‌اند، می‌دانند که آن‌جا هرچه هست، سراسر عشق است و عاشقی. آن‌جا با انسان‌هایی روبه‌رو هستی که فارغ از دغدغه‌های امروزی اهالی دنیا، یک زندگی ساده دارند با یک دنیا مهربانی و قناعت. قبل از آن‌که تو بخواهی خیری به آنها برسانی، تمام دسترنج زندگی‌شان را به پایت می‌ریزند و با قلبی آکنده از مهر، به قول خودمان تو را نمک‌گیر می‌کنند و تا به خودت بجنبی، می‌بینی که چیزهای بسیاری یاد گرفته و بهره‌های زیادی برده‌ای! دست‌کم همان آرامشی که فضای زندگی‌شان به تو می‌بخشد، تا مدتی تو را از تلاطم این روزهای دنیا بس است. اینجاست که وجودت سراسر علاقه می‌شود برای خدمت چندباره در این روستاهای به ظاهر دورافتاده! وقتی دکتر علی خدادادی، سکان هدایت جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان را در اختیار گرفت، از طرحی صحبت کرد که در راستای اهداف جمعیت هلال‌احمر بود با رویکردی جدید. طرحی شبیه به برخی از فعالیت‌های دیگر همچون کاروان‌های سلامت و درمان اضطراری و البته با فضایی جدیدتر؛ «طرح محرومیت‌زدایی از روستاها.»
محرومیت‌زدایی در راستای
توسعه خوزستان
دکتر خدادادی در این‌خصوص می‌گوید: «محرومیت‌زدایی از روستاها در دستور کار جمعیت هلال‌احمر خوزستان قرار گرفته که با بهره‌مندی از تمام پتانسیل‌ها در ارگان‌ها و نهادهای مختلف با بررسی نیازهای مناطق روستایی محروم در استان در بخش‌های کشاورزی، بهداشت و درمان و حوزه‌های اجتماعی در قالب اردوهای جهادی و کانون‌های دانش‌آموزی به این نیازها پاسخ داده شود. این طرح در دست مطالعه است و ١٠ نقطه محروم در این زمینه شناسایی شده و تدابیر لازم برای برپایی کاروان‌های درمان اضطراری و محرومیت‌زدایی در بخش‌های محروم باغملک، شادگان، ایذه، اندیکا، شوشتر، محدوده بهبهان و رامهرمز، شمال دزفول و اندیمشک انديشيده شده است.» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان درخصوص اهداف این طرح می‌گوید:  «اردوهای جهادی زیادی در مناطق محروم خوزستان اجرا می‌شود که نشان‌دهنده نیازمندی استان در ارایه خدمات بهداشتی، درمانی، معیشتی و عمرانی است. با توجه به نقش مهم و بی‌نظیر خوزستان در کشور و توسعه‌نیافتگی آن و با عنایت به این مسأله که امکانات زیستی در برخی از نقاط صعب‌العبور هنوز هم نرسیده است، طرح محرومیت‌زدایی با هدف اصلی ارایه خدمات به قشر محروم جامعه کلید خورده است.» خدادادی ادامه می‌دهد:  «طرح محرومیت‌زدایی شباهت‌های زیادی با برخی از برنامه‌های هلال‌احمر دارد، به‌طوری که اعضای هلال‌احمر با این طرح احساس فاصله نمی‌کنند؛ چراکه این طرح تقریبا تلفیقی از برنامه‌های مختلف بشردوستانه با چاشنی‌های جدید است. طرح محرومیت‌زدایی تاکنون در برخی از شهرها و مناطق محروم اجرا شده است که به‌طور مثال می‌توان به ممبین و سوسن در ایذه، روستاهای شادگان، میداود در باغملک، احمدفداله در شمال دزفول و برخی از مناطق محروم اندیمشک اشاره کرد.»
فصل جدید از خدمت در خوزستان
رئیس جمعیت هلال‌احمر ایذه هم با ابراز خرسندی از اجرای طرح محرومیت‌زدایی برای مردم محروم منطقه که از کمترین امکانات زیستی برخوردارند، می‌گوید: «تابستان امسال برای ما فصل جدیدی از خدمت ایجاد شد. تاکنون ٤ مرحله از طرح محرومیت‌زدایی در شهرستان ایذه انجام شده است. جمعیت هلال‌احمر ایذه با همکاری گروه‌های جهادی‌ و نهادهای مختلف، خدماتی نظیر ساخت
 ١٤ چشمه سرویس بهداشتی، یک باب مسجد، خدمات چشم‌پزشکی و درمانی، توزیع بسته‌های فرهنگی و آموزشی و اقلام بهداشتی و ورزشی به‌ مردم منطقه سوسن، فاله، چال آبزار و ویزیت و درمان رایگان منطقه محروم ممبین را در کارنامه خود ثبت کرد. تعمیر و زیباسازی مدرسه و منازل نیازمندان هم از کارهای دیگری بود که در برخی از بخش‌های محروم شهرستان ایذه انجام شد.»
تناسب طرح با زیرساخت‌های استان
رئیس جمعیت هلال‌احمر اندیکا نیز با اشاره به تناسب طرح محرومیت‌زدایی با مناطق محروم و آسیب‌پذیر استان می‌گوید:  «علاوه بر فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی، ارایه آموزش‌ها در حوزه بهداشت و سلامت به مردم روستاها مخصوصا کودکان و زنان از قبیل آموزش بهداشت دهان و دندان، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، عقرب‌گزیدگی و تغذیه‌ سالم می‌تواند به رفع مشکلات این مردم فهیم کمک کند. در یکی از همین برنامه‌ها در حدود ٥٠٠ نفر از اهالی روستاهای اندیکا توسط پزشکان داوطلب ویزیت شدند که بالغ بر ١٥هزار واحد دارو اعم از داروهای قلبی و عروقی، گوارشی، بینایی و شنوایی، ضدحساسیت، ضدفشارخون و چربی به‌طور رایگان بین آنها توزیع شد و خدماتی مانند تزریقات، پانسمان و تشخیص BMI ارایه شد.» شاپور باقری با بیان این‌که تاکنون ٧ مرحله از طرح محرومیت‌زدایی در مناطق محروم اندیکا انجام شده است، می‌افزاید:  «مناطقی از قبیل للر، تازه، شاهزاده عبدالله، چلو، پشت‌کوه و برخی مناطق عشایری توسط تیم‌های جمعیت هلال‌احمر خوزستان خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی شده‌اند.» او از تحسین حرکت جهادی در هلال‌احمر سخن می‌گوید و از مددکاری و پیگیری افراد نیازمند به درمان‌های خاص یا جراحی‌های با هزینه‌های زياد به منظور ارایه تخفیف یا درمان رایگان با عنوان برنامه‌ای بی‌نظیر نام می‌برد.
محرومیت‌زدایی به‌عنوان یک سنت حسنه
رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان باغملک از سم‌پاشی ١٠هکتار از مزارع برنج خانواده‌های بی‌بضاعت و بی‌سرپرست توسط اعضای کانون‌های روستایی هلال‌احمر در اردوی یک روزه خبر می‌دهد و می‌گوید: «چند سالی است که مزارع برنج شهرستان باغملک دچار آفت و بیماری بلاست می‌شوند و خسارات زیاد و جبران‌ناپذیری به این مزارع وارد می‌شود. این اردوی یک‌روزه با هدف مبارزه با بیماری بلاست برنج و با مشارکت موثر اعضای کانون‌های روستایی جمعیت هلال‌احمر باغملک اجرا شده است.» محسن علیزاده نیز با تأکید بر اجرای طرح محرومیت‌زدایی به‌عنوان یک سنت حسنه در دین مبین اسلام تصریح کرد: «اعضای بشردوست جمعیت هلال‌احمر باغملک در هر عرصه‌ای که نیازمندی باشد، حضور موثر و مستمر داشته و در حمايت از زندگی انسان‌های آسیب‌پذیر از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.»
برنامه‌های  خدامحور
رئیس جمعیت هلال‌احمر دزفول هم طرح محرومیت‌زدایی را برنامه‌ای خدامحور می‌داند و اظهار می‌کند: «صعب‌العبور بودن مناطق کوهستانی احمدفداله و محرومیت از امکانات زیربنایی باعث شد که اولین برنامه ما در راستای این طرح در احمدفداله دزفول رقم بخورد.» رضایی می‌گوید: «فرسودگی و کمبود مکان‌های آموزشی، کمبود امکانات دامپزشکی و نبود جاده‌های مواصلاتی و ارتباطی مناسب باعث بروز مشکلات فراوانی در این منطقه شده است که در مرحله اول پس از بازدید، ٢٥ كيسه آرد و مقداری مواد غذایی از قبیل برنج، قند و شکر، حبوبات و کنسروجات در بين سالمندان و افراد بي‌سرپرست توزیع شد. همچنین توزیع
١٠٠ بسته آموزشی و بهداشتی بین معلمان و دانش‌آموزان منطقه از دیگر فعالیت‌های ما در این چند روزه بوده است.»
روشنی نتیجه پس از اجرا
رئیس جمعیت هلال‌احمر اهواز هم عنوان می‌کند که طرح محرومیت‌زدایی از آن برنامه‌هایی است که پس از اجرا، نتیجه‌اش را به روشنی خواهید دید. یکی از برنامه‌های هلال‌احمر اهواز که با همکاری کانون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور انجام شد، در روستاهای کفه، للر، شاهزاده عبدالله و تازه از توابع شهرستان اندیکا انجام شد. ٢١ نفر از اعضای کانون هلال‌احمر دانشگاه علوم پزشکی اهواز به همراهی ٣ پزشک، ٢ روحانی و تعدادی از داوطلبان هلال‌احمر با حضور در روستاهای محروم اندیکا نسبت به ارایه خدمات عمرانی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی اقدام كردند. همچنین حضور دانشجویان اهوازی عضو کانون دانشجویی هلال‌احمر در برنامه‌های محرومیت‌زدایی در مناطق محروم ایذه، شادگان و باغملک به کیفیت اجرای آن افزوده است.
و خدایی که در این نزدیکی است
و دست آخر این دستان کودکان روستاهای محروم است که ما را بدرقه می‌کند؛ همان دست‌هایی که برخی اوقات نای تکان خوردن ندارد و پس از اهدای مهربانی از طرف بچه‌های مجری طرح به گرمی می‌گراید.

منبع:روزنامه شهروند




برچسب‌ها:
[ 9 / 7 / 1394برچسب:, ] [ ] [ دانشگران شهرستان سرباز ]

درباره وبلاگ

دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 366
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1